Penyediaan “Breakfast Love” F&N Seasons NutriSoy di rumah

Tahukah anda bahawa pengambilan sarapan di waktu pagi adalah sangat penting? Anda perlu mengambil sarapan kerana ia membekalkan anda tenaga segera untuk sel-sel otak ‘menjalankan tugas’ dan berhubung dengan baik pada waktu pagi. Malah, ia juga mengelakkan tubuh badan anda menjadi lesu. Amalan meninggalkan sarapan akan mempengaruhi tumpuan kita di dalam kelas mahupun di tempat kerja. Seperti yang saya tegaskan sebelum ini, saya akan memastikan anak-anak mendapat sarapan yang seimbang pada setiap pagi. Mulakan hari dengan mengambil sarapan yang berkhasiat seperti bijirin sarapan yang mudah disediakan dan dalam masa yang sama ia dapat membantu kita dalam mengamalkan pemakanan diet seimbang.

Jadi hari ini saya ingin berkongsi menu sarapan pagi yang mudah untuk bekalan anak-anak ke sekolah. Seperti yang saya pelajari pada sesi demo masakan “Breakfast Love” F&N Seasons NutriSoy, soya mengandungi khasiat yang tinggi, iaitu:-

1. Dengan pengambilan F&N Seasons NutriSoy, dapat mengurangkan rasa lapar di waktu pagi dan membantu untuk fokus.
2. Kandungan protein membantu membina tisu badan
3. Ianya tiada kolesterol
4. Rendah lemak
5. Tiada perasa mahupun pewarna tambahan

Ok jom saya kongsikan resepi untuk menu sarapan pagi kami sekeluarga. Menu kali ini sangat mudah iaitu roti sardin gulung.

Resepi Roti Sardin Gulung

20140413-154039.jpg

Roti

20140413-154045.jpg

Sardin

20140413-154051.jpg

Tepung dan telur ayam

Bahan
Roti
Sardin
Tepung gandum
Telur

20140413-154056.jpg

Sardin digulung dalam roti

1. Pertama sekali, anda letakkan sardin di atas roti seperti dalam gambar di atas.

2. Kemudian gulungkan roti tersebut mengikut kreativiti dan penting ianya mesti kemas

3. Kemudian tepung tadi dicampur bersama telur dan dikacau sehingga sebati. Tidak terlalu pekat atau tidak terlalu cair, just nice

20140413-154102.jpg

Begini adanya

20140413-154108.jpg

Goreng dengan api sederhana

4. Celupkan roti sardin gulung tadi ke dalam campuran telur dan tepung seperti di dalam gambar

5. Sambil itu anda boleh panaskan kuali dan apabila minyak dah panas bolehla gorengkan roti gulung tadi dengan api sederhana.

6. Bila dah nampak ianya kuning keemasan bolehlah ianya diangkat dan diletakkan ke atas pinggan untuk dihidang

20140413-154115.jpg

Enak dihidangkan bersama

20140413-154121.jpg

Emmm nyummy

7. Jangan lupa hidangkan bersama air F&N Seasons NutriSoy bagi memastikan setiap ahli keluarga mendapat khasiat kacang soya yang sebenar

20140413-154126.jpg

Mudah dan sihat

Selain menikmati F&N Seasons NutriSoy dengan bijirin sarapan pagi, ia juga boleh dinikmati bersama dengan mee goreng, sandwich ataupun roti bakar berkaya. Emm penuh berkhasiat dan menyihatkan dan sedap kan? nyummy!!! Jadi jangan lupa memberikan makanan yang terbaik dan berkhasiat untuk keluarga anda, makanan berkhasiat, keluarga ceria, hidup sempurna!!!

Nak belajar resipi sarapan bersama F&N Seasons NutriSoy? Layarilah dan LIKE Facebook F&N NutriSoy di http://www.facebook.com/NutriSoy.MY untuk mengetahui lebih banyak tips dan resipi!

Safa Shawl @ ButikAlianajiha

20140417-081041.jpg

SAFA Shawl

Pertama kali memakai selendang Safa dari ButikAlianajiha, rasa amat selesa, senang dibentuk dan sangat beralun. Wahh gitew!!! Saya memang sukakan selendang yang lebar dan labuh sebab mudah nak membelit-belit supaya ianya dapat menutup dada seadanya. Selain itu, korang semua mesti nak cari selendang yang berkualiti kainnya kan? Nahh inilah jawapannya.

20140417-081111.jpg

Electric Blue

20140417-081118.jpg

Emerald green

20140417-081124.jpg

Safa Teal

20140417-081133.jpg

Safa Baby Pink

20140417-081140.jpg

Safa Mint Green

Materialnya sangat bagus dan senang digayakan serta didatangkan dengan 17 warna yang boleh disuaipadan dengan pakaian seharian anda. SAFA SHAWL yang membuatkan si pemakainya kelihatan anggun dan menarik dengan curvy cutting pada hujung shawl yang memberikan effect wave.

Harga : RM39 sehelai (add RM6 for postage)

Material : Heavy Chiffon

SAFA Measurement: Length: 74inch / 188cm , Width: 26inch / 66cm

PROMOSI KOS POSLAJU PERCUMA BAGI PEMBELIAN SHAWL 3 HELAI DAN KE ATAS

 

20140417-081058.jpg

20140417-081104.jpg

SEBARANG PESANAN BOLEH DIEMELKAN KE ajumohit1@gmail.com ;)

Hari semalam dalam sejarah

Amboi tajuk sejarah sangat!! #tangandibahumatakeatas.

Iye semalam memang sejarah, apabila lif di tempat saya bekerja tu rosak. Haishhhh elok-elok sampai opis awal jam 8:00 pagi, lif buat hal pulak. Punyalah keluar pagi-pagi buta, beat the jammed, ikut duke bayar tol rm2 hengget je pun, lif rosak pulakkkk!!!

20140416-080959.jpg

6 tahun kerja, pertama kali lif rosak

20140416-081007.jpg

Tangga kat hujung nuun

Haishhhh

Patutlah malam semalam saya mimpi, bawa kereta auto, tapi kemain susah nak mendaki bukit. Tukar gear pun payah juga kereta tu nak mendaki, rupa-rupanya ditakdirkan saya kene mendaki tangga opis!! Aduiiii lenguh kedua-dua kaki jemala patik. Mula-mula sampai tu, saya tunggu dulu 1/2 jam kot-kot lif kembali pulih seperti biasa. Tetapi sangkaan meleset lagi, alahai malas nak mendaki. Ada juga beberapa orang yang dah naik tangga, tapi saya relaks je lagi.

20140415-223818.jpg

Ini buktinya, hahahha

20140415-223824.jpg

Wah kawan aku kemain happy posing hehe

Sampailah our CEO pula menaiki tangga tu. Emmm tabik jugalah sebab pejabat beliau adalah di tingkat 13, manakala saya tingkat 10. Hishhh kalau CEO pun sanggup panjat tangga, apatah lagi kami pekerja yang muda belia ni kan, muda #sangat!!!. Seganlah sikit ye dak. Oklah oklah, saya sahut cabaran mendaki tangga ;).

20140415-223830.jpg

Tingkat 10 wehhh, so takpe pelan-pelan panjat keh. Saya dengan opismate sama-sama mendaki dari satu tingkat ke satu tingkat. Sempat juga selfie sebab nak tunjuk bukti kat group Whatsapp, hmmm entah apa-apa entah hahahah. Siap diorang kata ngape tak selfie kat each floor? Hmmm takde keje aku de nak buat semua tu. Lutut nak tercabut, napas pendek, hidung kembang kempis, ketiak melekit, sendi sengal, semput semua pun ada bercambur aduk.

Aduyaiii!!!

Wahhh lama dah tak exercise macam ni, makin nak sampai ke tingkat 10 makin lenguh, perlahan dan kaki semakin berat melangkah. Wahh nampak tak? Nampak tak? hahaha setahun sekali exercise lah katakan, ketor kaki gamaknya hehe. Teruknyalah kan, tapi apa pun semalam adalah sejarah kerana buat pertama kalinya menaiki tangga 10 tingkat. Hehehe tingkat atas kat rumah tu pun dah mengah dan jarang pun naik, apatah lagi 10 tingkat kan. Emmm kalau boleh takmo dah sejarah ni berulang kerana malamnya itu kaki saya sengal dan rasa nak menendang orang je kakakaka. Dan lif pulih sediakala jam 10.30 pagi, syukur ingatkan kene puasa dah semalam sebab malas nak turun beli makanan ;).

Hari Karnival Sekolah SKTSG 2014

 

20140413-231006.jpg

Antara gerai yang ada

20140413-230954.jpg

Gambar dari FB sekolah

20140413-230937.jpg

Hmmm Adam nak sangat naik tu, fee dia RM7/RM6 seorang, mahal kan

Assalamualaikum semua!!

20140413-230945.jpg

Gerai makanan memang banyak, best!

Wahh hari yang penuh semangat dan keceriaan!! Isnin no blues ok, seronok apa permulaan hari ceria setelah 2 hari meluangkan masa bersama keluarga tersayang. Jadi cintai dan sayangi apa jua aktiviti harian anda dan barulah anda akan lebih bersemangat dan tidak rasa bluesss gitewww!!! Ok nak habaq tentang aktiviti anak-anak saya pada hari Sabtu lepas. Sekolah mereka mengadakan Hari Karnival dengan diikuti aktiviti sukaneka dan hari kantin sekolah.

20140413-230840.jpg

Sian NAjiha demam

20140413-230852.jpg

RM30 semuanya

2/3 hari sebelum tu dah kecoh duk suruh beli kupon RM10 satu buku. Uikks 1 buku? Diorang ingat besor sangat nilai RM10 tu agaknya kan. Memang kecil pun nilainya, bukan apa harga barang sekarang dah mahal Cik Jah, bukan setakat makanan, aktiviti masuk rumah hantu je pun RM5 sekali masuk, hmmm pikirlah sendirik kan. Diorang ni memang teringin sangat nak masuk rumah hantu, saya kata tak payahlah nak masuk rumah hantu tu, tunggu malam nanti kita buat kat rumah kita, ibu korang ni naik hantu memang menakutkan sangaatttt!!! Ngeri sampai termimpi-mimpi hahahah. Syukurlah diorang nak dengar cakap saya, saya habis idea dah nak memujuknya, suami kan kerja jadi saya handle mereka sendirian, hahaha itu je modal aku kan, nak menagih simpati pembaca kekekek.

20140413-230857.jpg

Bebudak inilah kesukaannya

Kami tiba di sekolah jam 7:30 pagi dan aktiviti dimulai dengan bersarapan dengan diorang bertiga. Saya beli mihun goreng dan sosej. Kongsilah berempat, lagipun pagi-pagi tak berapa selera nak makan, beli sikit dulu, kalau tak cukup beli lagi, lagipun banyak gerai yang menjual makanan. Takdelah susah mana nak beratur, sebab Najwa tu dah besar, saya bagi arahan, menggelupur dia beli makanan hehehe. Dalam hati rasa sayu sebab anak-anak dah besar, kita pula semakin dekat denganNya isk isk isk.

20140413-230904.jpg

Dah besar anak2 saya ;)

Seronok uols!!! Seronok sebab kita rasa sesama parents dan guru amat rapat sangat. Bebudak pula kita boleh tengok kegembiraan diorang masa tu. Nasihat saya, kalau sekolah anak-anak anda ada aktiviti macam ni, luangkanlah masa dengan mereka. Mereka akan rasa sangat dihargai dengan adanya kita di samping mereka. Duit bukan segalanya tapi berbelanja berpada-padalah kan, biar kene dengan cara dan gayanya.

Owh ye, selepas bersarapan, acara sukaneka bermula. Anak saya, Najiha menyertai aktiviti lari berhalangan. Waktu tu Najiha tak berapa sihat sebab demam. Tapi digagahi jua untuk sertai acara tu walaupun dah beberapa kali saya bertanya tentang keupayaan dia nak melompat tu. Najiha kata, najiha boleh bu, takpe Najiha boleh lari. Lagilah saya tak sabar-sabar nak tengok Najiha beraksi, pilu taw hati ni, dannn yang paling menggembirakan kumpulan Najiha dapat no 2!!!!!! Tahniah sayang ibu!!! Ibu ingat badan gebu macam Najiha tak kuat nak berlari, tapi sangkaan ibu meleset, Najiha dah pun buktikannya!!! Ibu bangga dengan Najiha sayang!!!

Tapi sejurus habis berlari, Najiha mula lembik dan dah tak larat lagi, kesian sangat tengok keadaan beliau dan waktu tu jam menunjukkan pukul 10 pagi. Saya pujuk Najiha selepas acara penyampaian hadiah kita balik ye. Ok, angguknya. Sempat juga diorang bertiga ni masuk mini zoo dan tiket adalah RM4 seorang. Hmm diorang bertiga je masuk ke dalam zoo tu, saya hanya tunggu di luar, dalam hati diam-diam je sebab kupon tak cukup hahaha. Padahal kitaorang dah tukar RM40 kupon tu taw, hmmm betul tak cakap saya? Duit sekarang ni macam kecil aje nilainya kan, belanja itu dan ini sekejap je habis.

20140413-230910.jpg

Alhamdulillah dapat tempat ke 2

20140413-230921.jpg

Terima kasih

Selepas Najiha menerima hadiahnya, Najwa dan Adam masih belum puas nak main permainan kat situ. Tapi saya berjaya pujuk diorang untuk balik sebab Najiha semakin tak larat dah nak berjalan. Mata dia layu je, korang bayangkan kita yang dewasa ni kalau demam tu dah macam hape je kan, inikan pula bebudak. Alhamdulillah semua bersetuju nak balik ke rumah dan Najiha saya pimpin perlahan-lahan ke tempat letak kereta. Masuk je dalam kereta terus Najiha baring dan tidur lena!!!! Kesiannya anak ibu!!! Tak sabar ibu nak balik rumah, mandikan Najiha, bagi makan nasi dan ubat. Pakaikan stokin dan tidurkan dia dengan selesa!!! Alhamdulillah kami semua terbongkang tidur dengan lenanya selepas makan dan mandi, mana taknya keluar rumah pagi-pagi, kepenatan dan dapat pulak makan tengahari nasi bungkus perghhh terbaiklah lenanya kitorang petang Sabtu tu heheheh.