Umum Resepi Kari Ikan Merah Yang Mudah July 24, 2013

Spread the love

resepi kari ikan
Senyum sayang, senyum 😉

Bahan bahan:
Ikan Merah
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
4 sudu besar serbuk kari ikan Babas
Halba campur
Jintan Manis
Cili kisar
Asam jawa
Garam
Kacang bendi
1 pelepah daun kari
Air
Santan

resepi ikan masak kari
Bahan untuk ditumis

 

20130724-074028.jpg
Sayur bendilah, bukan berendi

Mula-mula tumis cili kisar bersama halba dan jintan manis. Kemudian masukkan bawang merah, bawang putih dan halia. Tumis sehingga naik baunya dan masukkan serbuk kari Babas yang telah dibancuh dengan sedikit air. Goreng sehingga nampak garing dan masukkan pula air asam jawa. Tunggu sehingga pecah minyak dan seterusnya masukkan air dan santan. Daun kari sebagai watak sampingan di dalam ini cerita, janganlah ianya dilupakan. Walaupun watak sampingan namun peranannya amat besar ye korang.

Korang bolehla nak masukkan garam sesedap rasa dan bukannya sesuka hati. Karang tak pasal-pasal senang-senang je dapat penyakit darah tinggi. Korang biarkan ianya mendidih sikit dan masukkan pula si watak utama iaitu Ikan Merah tadi. Dah lama sikit masukkan pula bendi dan tomato. Alahai senanglah nak masaknya ni. Pejam mata pun dah boleh siap hehehehe.

resepi masak kari ikan
Uishh gebunya dia 😉
20130724-074050.jpg
Serabut pulak nampaknya 😉

Selamat mencuba ye kawan-kawan, memang licin kari ikan ni semalam, Ammmaaaa nallerekek!!!


Spread the love

Tags : , , , , , , , , , , ,

16 Comments

  • Myra Jay posted on July 24, 2013 at 10:10 am

    Myra setakat ni puasa tak makan lagi gulai/kari ni..
    tekak tak berapa lalu
    Myra Jay recently posted..Sebarkan Semangat Ramadhan bersama Hot FM dan Coca Cola – Rakan Blogger dijemputMy Profile

    Reply
  • lizz posted on July 24, 2013 at 10:12 am

    kemain nallek lagik kari ikan ni…lizz jarang masak kari gini…hubby jek suka masak kari…sedap ni…
    lizz recently posted..menu buka puasa dalam etsMy Profile

    Reply
  • Qashmere posted on July 24, 2013 at 12:45 pm

    Wuish..sedapnya tengok gambaq ni! Nak sikit..hehehe
    Qashmere recently posted..Gambar Anak Prince William Dan Kate MiddletonMy Profile

    Reply
  • aanie posted on July 24, 2013 at 3:53 pm

    mmg nampak gebu betul ikan ni…bak sikit!!
    aanie recently posted..Update dah….My Profile

    Reply
  • Mohd Shubhi posted on July 24, 2013 at 6:38 pm

    Ini masakan kegemaran saya. Kari ikan kalu mask tiap-tiap haripun tak apa!
    Mohd Shubhi recently posted..Siri kaya #4 : Bezakan antara Pelanduk dengan JeratMy Profile

    Reply
  • ~azatie~ posted on July 24, 2013 at 10:43 pm

    Salam Aju,nampak sedap kari ikan tu…mkn lak ngan nasi panas2,mmg blh nambah2 nasik nih!
    ~azatie~ recently posted..JOM ORDER KUIH BTG BURUK & MINI POPIA!!My Profile

    Reply
  • Hairul Azni posted on July 24, 2013 at 11:19 pm

    Anak2 saya kalau nampak kari, memang licin la diaorang makan..macam hirup sup je..
    Hairul Azni recently posted..Komisen Ketujuh Dari Program Job Di RumahMy Profile

    Reply
  • Adam Roslan posted on July 25, 2013 at 3:03 am

    Tudia, memang menarik. Resepi siap, kalau tak menjadi mmg takda bakat memasak lah 🙂
    Adam Roslan recently posted..Ashraf nafi punca Wan Sakinah putus tunangMy Profile

    Reply
  • suri posted on July 25, 2013 at 8:18 am

    saya nak bende tapi tak blh sb angin.alahai..

    Reply
  • dja@sishaza posted on July 25, 2013 at 8:58 am

    Mengancam betullah… tapi bulan puasa ni kari tak jalan lah. Last2 jd buang begitu jek

    Reply
  • Mp posted on July 25, 2013 at 9:40 am

    Peberet akak jugak ni..tapi kalau bulan puasa, anak2 tak nak kari….
    Mp recently posted..Semoga dia cepat sembuh….My Profile

    Reply
  • Yoan posted on July 26, 2013 at 10:31 am

    sedapnyaaaaaaaa………….
    Yoan recently posted..Kaos Batik Bola Manchester UnitedMy Profile

    Reply
  • titan posted on July 26, 2013 at 5:53 pm

    pehh..baru je makan 2 hari lepas. hoho
    titan recently posted..Jobdirumah Payment – Kali ke 45My Profile

    Reply
  • lily@MamaQistina posted on July 28, 2013 at 8:56 am

    Sedapnye..sungguh menyelerakan..nyum2…

    Reply
  • Julia Johari posted on November 16, 2018 at 8:01 am

    Memang sedap sgt ni…juju suka buat gulai ikan dan ayam sebab dkt rumah lauk ni mmg laju semua makan hehe

    Reply
  • Mimi posted on November 21, 2018 at 10:40 am

    Selalunya ikan merah saya masak sup kak… Nanti nak try la masak kari pula

    Reply
  • Leave a Reply

    CommentLuv badge