Kepala Birthday Girl Berkutulah Pulak

Semalam masa saya jemput Adam dan Najiha di rumah pengasuh, makcik tu kata kepala Najwa penuh KUTU!!! Ya Allah terkejut saya!! Semalam ok je tetiba penuh kutu je? Saya tunggu Najwa balik sekolah jam 7 malam. Najwa bagi salam, terus saya tanya:-

Ibu : Kepala najwa berkutu ye?
Najwa : A’ah ye, tadi mak [pengasuh] tolong carikan sebab Najwa menggaru teruk sangat.

Uploaded from the Photobucket iPhone App

Malam tadi jugak pas maghrib, terus saya bergegas keluar ke Pharmacy Caring Sri Gombak. Tak boleh jadi macam ni, nanti berjangkit pulak dengan Najiha dan saya. Kalau Adam dan abahnya bolehlah dibotak kepala. Eii tak sukalah dengar nama kutu ni, fobia!! Saya diberitahu salesgirl pharmacy tu, yang shampoo kutu ni ada dua jenama, tapi saya ambil yang jenama Delice ni sebab ada percuma sikat hihi. Harganya RM15 sahaja untuk 40ml, mahalnya, janji berkesan oklah.

Uploaded from the Photobucket iPhone App

Pada yang tak tahu, kutu adalah jenis binatang parasit penghisap darah yang biasanya hidup dibahagian kepala. Dalam sehari seekor kutu betina boleh menghasilkan enam biji telur sehari. Telur kutu nie kecil saja. Biasanya ia seakan bersinar dan berwarna putih seakan-akan kelemumur. Telur ini selalunya melekat dengan kuat pada rambut.

Uploaded from the Photobucket iPhone App

Cara saya lumurkan syampu kutu

Saya basahkan sikit rambut Najwa. Kemudian saya lumur syampu kat atas kepala, sambil urut-urut lembut selama 15 minit. Lepas tuh, barulah dibersihkan dengan air bersih, dan terus saya sikat rambut Najwa dengan sikat percuma tadi tu. Banyaknya kutu, telur kutu dan anak-anaknya!!!! Geli saya tengok, tak sanggup saya nak tepek gambar binatang tu kat sini, nanti mesti korang tak lalu makan hihihi.

Uploaded from the Photobucket iPhone App

Puashati saya, sejam jugaklah saya mengerjakan rambut Najwa sampaikan mengantuk-ngantuk Najwa dibuatnya. Sian kak long, ni mesti berjangkit ngan kawan-kawanlah ni. Untuk pengetahuan semua, biasanya kena lumur syampu tu selama 3 hari berturut-turut barulah berkesan. Kalau setakat sehari jer, mungkin ada lagi saki-baki keturunannya yg masih hidup dan beranak-pinak semula. Ini saya belajar dari memper opis, kalut ko sebab ibu ni first time dapat pengalaman anak berkutu ni :)

Saya wajib syampu kepala saya dan Najiha, rasa macam ianya telah berpindah ke kepala saya pulak, huwwaaa tak rela berkutu hihihihihi..

15 thoughts on “Kepala Birthday Girl Berkutulah Pulak

  1. kak ieda

    aaduhhh kutu !
    hurmmm amanina & sabriena pernah kena .. akak amik dgn klinik ubat kutu , tapi mereka x tahan bauu yg busuk dari ubat tuu ..
    yg nie ok ke dik ??
    ada bau busuk tak ..
    kalau ok ..nak juga beli nanti2 .. mana tahu ada lagi ekke
    lecehh kan budak2 ada kutu nie .. kita risau habis satu rumah nanti

    kalau anak2 akk berjangkit ngan kawan2 agaknyee ..padahal mereka pakai tudung ke sek .. pelik huhu
    kak ieda recently posted..PETUA : LEBAM BAWAH MATAMy Profile

    Reply
  2. fiza

    sebut psl kutu, anak buah sy kakak cukurkan hbis kepala 2 beradik gur tu..smpi botak..dhla kakaknya umo 4tahun..haiyaaa..bertudung smpi tk buka2 kalo gi rumah opah da pon..hehehe

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge