Kepala Birthday Girl Berkutulah Pulak

16.10.2012 | 09:10

Semalam masa saya jemput Adam dan Najiha di rumah pengasuh, makcik tu kata kepala Najwa penuh KUTU!!! Ya Allah terkejut saya!! Semalam ok je tetiba penuh kutu je? Saya tunggu Najwa balik sekolah jam 7 malam. Najwa bagi salam, terus saya tanya:-

Ibu : Kepala najwa berkutu ye?
Najwa : A’ah ye, tadi mak [pengasuh] tolong carikan sebab Najwa menggaru teruk sangat.

Uploaded from the Photobucket iPhone App

Malam tadi jugak pas maghrib, terus saya bergegas keluar ke Pharmacy Caring Sri Gombak. Tak boleh jadi macam ni, nanti berjangkit pulak dengan Najiha dan saya. Kalau Adam dan abahnya bolehlah dibotak kepala. Eii tak sukalah dengar nama kutu ni, fobia!! Saya diberitahu salesgirl pharmacy tu, yang shampoo kutu ni ada dua jenama, tapi saya ambil yang jenama Delice ni sebab ada percuma sikat hihi. Harganya RM15 sahaja untuk 40ml, mahalnya, janji berkesan oklah.

Uploaded from the Photobucket iPhone App

Pada yang tak tahu, kutu adalah jenis binatang parasit penghisap darah yang biasanya hidup dibahagian kepala. Dalam sehari seekor kutu betina boleh menghasilkan enam biji telur sehari. Telur kutu nie kecil saja. Biasanya ia seakan bersinar dan berwarna putih seakan-akan kelemumur. Telur ini selalunya melekat dengan kuat pada rambut.

Uploaded from the Photobucket iPhone App

Cara saya lumurkan syampu kutu

Saya basahkan sikit rambut Najwa. Kemudian saya lumur syampu kat atas kepala, sambil urut-urut lembut selama 15 minit. Lepas tuh, barulah dibersihkan dengan air bersih, dan terus saya sikat rambut Najwa dengan sikat percuma tadi tu. Banyaknya kutu, telur kutu dan anak-anaknya!!!! Geli saya tengok, tak sanggup saya nak tepek gambar binatang tu kat sini, nanti mesti korang tak lalu makan hihihi.

Uploaded from the Photobucket iPhone App

Puashati saya, sejam jugaklah saya mengerjakan rambut Najwa sampaikan mengantuk-ngantuk Najwa dibuatnya. Sian kak long, ni mesti berjangkit ngan kawan-kawanlah ni. Untuk pengetahuan semua, biasanya kena lumur syampu tu selama 3 hari berturut-turut barulah berkesan. Kalau setakat sehari jer, mungkin ada lagi saki-baki keturunannya yg masih hidup dan beranak-pinak semula. Ini saya belajar dari memper opis, kalut ko sebab ibu ni first time dapat pengalaman anak berkutu ni :)

Saya wajib syampu kepala saya dan Najiha, rasa macam ianya telah berpindah ke kepala saya pulak, huwwaaa tak rela berkutu hihihihihi..

15 comments


  1. lily@mummyQistina
    October 16, 2012 | 9:49 AM
    Reply

    bahaya kutu ni sebab dia mudah berjangkit…
    kena rawat dgn cepat supaya dia tak beranak pinak…
    lily@mummyQistina recently posted..Mee SuahMy Profile


  2. lizz
    October 16, 2012 | 11:13 AM
    Reply

    kesian najwa…takper lepasni dah takder kutu…nasib mama cepat bertindak….lepas ni anak beranak kena pakai shampoo kutu gak takut berjangkitkan….
    lizz recently posted..tip penjagaan badan | cara lap badan selepas mandiMy Profile


  3. nafisa81
    October 16, 2012 | 11:41 AM
    Reply

    ayoyo…masa kecik2 dulu mak koi lumur dgn air asam belimbing buluh jer…pastu masa roomate kat utm dulu ade kutu…dia basuh rambut dgn ubat gegat..adoi..tak sanggup mak…
    nafisa81 recently posted..Cikgu Rania Siri 14: Tenggelamkan aku dalam cintanya!My Profile


  4. BUI JUNAIDI
    October 16, 2012 | 12:43 PM
    Reply

    NANTI BUI TOLONG CARIKAN KUTU TU,NAK TAK..^_^
    BUI JUNAIDI recently posted..Minta Maaf Banyak-Banyak..My Profile


  5. Ibu Mifzal Arsyad
    October 16, 2012 | 12:49 PM
    Reply

    anak sedara sy pun banyak kutu…kalau jumpa derang..sy tukang cari kutu..hehe..
    Ibu Mifzal Arsyad recently posted..Drama Adam & Hawa Episod 25 – 28My Profile


  6. fieda
    October 16, 2012 | 12:51 PM
    Reply

    mmg tak suka dgn kutu ni..kalau start dia bertelur habislah satu kepala..maira rambut panjang nanti risau kalau dh sekolah takut berjangkit..


  7. umialya
    October 16, 2012 | 1:29 PM
    Reply

    kepala akakpn dah terasa gatal…emosikan!!
    umialya recently posted..situasi kini..My Profile


  8. Fiza Rahman
    October 16, 2012 | 5:10 PM
    Reply

    Eeeuuwww…tak suka kutu.
    Fiza Rahman recently posted..Hadiah dari KESUMA ANGSANAMy Profile


  9. kak ieda
    October 16, 2012 | 11:16 PM
    Reply

    aaduhhh kutu !
    hurmmm amanina & sabriena pernah kena .. akak amik dgn klinik ubat kutu , tapi mereka x tahan bauu yg busuk dari ubat tuu ..
    yg nie ok ke dik ??
    ada bau busuk tak ..
    kalau ok ..nak juga beli nanti2 .. mana tahu ada lagi ekke
    lecehh kan budak2 ada kutu nie .. kita risau habis satu rumah nanti

    kalau anak2 akk berjangkit ngan kawan2 agaknyee ..padahal mereka pakai tudung ke sek .. pelik huhu
    kak ieda recently posted..PETUA : LEBAM BAWAH MATAMy Profile


  10. Nazayiena
    October 17, 2012 | 2:51 PM
    Reply

    Pernah anak kak Nurul kena kutu sekali berjangkit dgn pengasuh(masa tu ambik budak dr kpg utk tgk2 anak2) dan sekali berjangkit dr kwn sekolahnya mungkin diorang nie berkongsi sikat.
    Nazayiena recently posted..Wordless WednesdayMy Profile


  11. izan ishak
    October 17, 2012 | 6:05 PM
    Reply

    teringat zaman sekolah rendah dulu, ada kawan yg byk kutu sampaikan nmpk kutu merayap kuar dari tudungnya, haiihhhh… sampaikan izan pun skrg ni fobia ngan kutu.

    harap2 cepatlah kutu2 tu semua nyah dari kepala kakak najwa~
    izan ishak recently posted..Wordless Wednesday: Ini Baru Sikit…My Profile


  12. sal ya
    October 18, 2012 | 7:51 AM
    Reply

    bukan kena serkup kepalanya dulu dalam sejam macam tu. lepas tu baru sikat? lupa dah. tapi kalau anak2 freehair ke or selalu ikut camping memang ada risiko tu.
    sal ya recently posted..Paling bahagia.My Profile


  13. fiza
    October 18, 2012 | 9:27 AM
    Reply

    sebut psl kutu, anak buah sy kakak cukurkan hbis kepala 2 beradik gur tu..smpi botak..dhla kakaknya umo 4tahun..haiyaaa..bertudung smpi tk buka2 kalo gi rumah opah da pon..hehehe


  14. Myra Jay
    October 18, 2012 | 9:58 AM
    Reply

    Myra dulu masa skolah banyak giler KUTU smpai sanggup nak botakkan kepala asalkan hilang. (tp tak buat pun)

    Apapun moga kepala Najwa dah hilang kutu tu ye..
    Myra Jay recently posted..Gieyana Giveaway ~Saya Mahu!My Profile


  15. aanie
    October 23, 2012 | 8:43 PM
    Reply

    adam pun kena gak aritu….doktor ckp adam ada kutu…dia bg ubat yg tengah2 tu….tp x pakai pun sb rasanya bukan kutu la…doktor silap tu…kekeke…sebenarnya ada ada kudis ler…hisy doktor nih…
    aanie recently posted..Bila van nescafe datang ofis……My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge