Sakitnya ulser mulut ni…

Info dari google

Boleh dikatakan sebulan sekali mesti aku kene, nak kata tak minum air, satu hari mesti 3 liter air aku minum..mungkin tergigit atau org kata dh lama tak mkn daging..entahlah mcm2 mitos ade..tp aku dh wat sikit research kt google..skrg ni memang tak selera nak mkn sebab sakit kan…kurusla skit jari aku ni hehehehhehe…So definisi ulser ialah:-

Ulser Afta merupakan tompokan putih atau kuning dalam mulut yang mempunyai tanda kemerahan di sekelilingnya. Ulser ini mempunyai saiz yang berbeza-beza dan menyakitkan.

Apakah puncanya? Punca sebenar ulser mulut tidak diketahui. Ia sering dikaitkan dengan :

•Stres
•Perubahan hormon
•Jangkitan
•Kekurangan zat makanan
•Alahan
•Rawatan radiasi
•Rawatan kemoterapi

Apakah masalah yang timbul berkaitan dengan ulser mulut? Ia sering dihubungkaitkan dengan :

•Rasa membakar di dalam mulut
•Kesakitan
•Ketidakselesaan yang berpanjangan
•Hilang selera makan
•Demam

Berapa lamakah ulser mulut akan sembuh? Kesakitan akan berkurangan dalam tempuh 3 – 4 hari tetapi ulser biasanya akan mengambil masa 10 – 14 hari untuk sembuh sepenuhnya.

Dapatkan pemeriksaan doktor pergigian jika ulser mulut masih berlarutan melebihi dua minggu. Pemeriksaan penting untuk menentukan tiada lesi kanser dan pra kanser mulut.

Cuba petua di bawah untuk menghilangkan rasa sakit :

■Berkumur dengan bahan kumuran antiseptik.
■Sapukan gel analgesik atau gel penahan sakit
■Kekalkan kesihatan mulut yang baik.
■Makan makanan yang lembut.
■Kurangkan makanan pedas dan berempah.
■Minum air secukupnya.
BACA  Mana satu pilihan kalbu???

9 thoughts on “Sakitnya ulser mulut ni…”

  1. dulu time sekolah selalu gak jadi ulser nie..memang perit rasanyer..sekarang alhamdullilah dah lama x kena ulser nie…

  2. Dyna : betul ty dyna, cuaca panas pon salah satu sebbnya

    Mummyecha : skali kene mmg sakit kan

    Anje : Tq anje, tulah bile time nk elok tu lg rasa akit hehehe

  3. ♥MiZz-siHa♥

    yes!penggemar ulse tegar..hahahhaha..klau kena ulser nie mst demam..coz siha slalu kena jenis yg besar…mmg sakit le wei..

Leave a Comment

Your email address will not be published.

%d bloggers like this: